Ett försök till att landa

"People often don't see the world as a place to live in as much as a place to run away from."

Jag såg Alfred Hitchcocks "Vertigo" ikväll. Bra film, kortfattat. Jag ser alldeles för få bra filmer utan nöjer mig med vad som helst som är modernt: Bra eller dåligt spelar sällan roll för mig. Bra filmer älskar jag, dåliga filmer älskar jag att hata. Vertigo är en film som antagligen borde ses mer än en gång. Första gången för att greppa filmens handling, estetik och karaktärer och en andra gång för att analysera nämnda delar. Det fanns tre tillfällen då filmen skulle kunnat sluta (och jag nästan förväntade mig det) men så slutade den istället väldigt abrupt och jag undrar varför. Jag ska se den igen, någon gång, då jag ska försöka koncentrera mig mer.

Jag skriver en låt just nu. Inget märkvärdigt och jag finner mig ännu en gång ta inspiration från en annan artist. Jag skulle inte kalla det stöld, för jag gör det inte medvetet och dessutom är mina kreationer unika och avviker från inspirationskällan. Det är först när jag tänkt ut låten som jag inser varför den låter bekant. En annan sak som irriterar mig är att jag alltid tänker ut dessa låtar (tre stycken nu, tror jag) med engelsk text i åtanke, när jag VILL skriva på svenska! Varför gör jag så? Den är för övrigt tillägnad min ex-flickvän, vilket är passande. Då har samtliga stora kärleksintressen fått en varsin låt tillägnad sig. Hoppas bara jag kan färdigställa någon av låtarna också. De brukar stanna på idéstadiet, ofta... För att inte säga "alltid". Om jag blir färdig så ska jag publicera låtarna på YouTube.

Nu ska jag sova. I morgon reser jag hem från Stockholm och har med mig några härliga minnen från dagarna hos min kära syster. Innan jag åker har vi dock planerat att spela in en liten film som handlar om reklam, något vi båda anser oss vara experter på (och utav goda skäl).

Snart börjar framtiden. Följ med mig dit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0